ONIŢA MUREŞAN BUZILĂ (Bistriţa)*Pictoriţă*

MUREŞAN (BUZILĂ)

Telefon : Bistrita, tel 0740 268 695,
e-mail:onitza_mureshan@yahoo.com
site: www.onitamuresan.com

Studii

– Academia de Artă „Ion Andreescu”, Cluj-Napoca, secţia Pictură, clasa prof. dr. univ. Ioan Aurel MUREŞAN şi dr. univ. Nicu MAN

– Membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România, filiala Cluj

Distincţii

Premiul pentru Pictura – Salonul Anual, Muzeul de Arta Calarasi
Premiul pentru Pictura – Sfinti si Sfintenie, Sala Polivalenta „Constantin Brancoveanu”, As.Brancovenesc Iasi , 2014
Diploma de excelenta – Cult si Cultura , Galeria Cupola Iasi, 2014
Diploma de excelenta – Mirajul Cetatii Iasi, 2013
Premiul pentru pictura – Mirajul Cetatii, Galeria N. Tonitza Iasi, 2012
Diploma de onoare – Bienala Chianciano Italia, 2011
Diploma de excelenţă – Salonul Art’Is Iasi, 2011

Expoziţii personale

2015 “Dor de Primavara” Galeria Theodor Pallady, Iasi

2015 Expozitia “Floraqua” Muzeul judetean Bistrita ( cu Mihail Voicu, grafica)

2013 ”O nouă gradină cu flori”, Complexul Judeţean Muzeal, Bistriţa

2012 Centrul Cultural Municipal Bistriţa

2011 „Simfonia Gradinii 2” Palatul Culturii Târgu Mureş

2011 ”Simfonia Gradinii1″ Galeria Art Galeria Bistriţa

2010 „Primaveri” Galeria Art Galeria Bistrita
2010 ”Gradini” Galeria UAP , Cluj-Napoca
2009 ”Floarea sfidand iarna…” Muzeul de Artă, Cluj-Napoca
2007 „Armonii 3” Centrul Cultural Municipal Bistriţa
2006″Armonii 2″ Centrul Cultural Municipal Bistriţa
2005 ”Armonii 1″ Centrul Cultural Municipal Bistriţa
Expoziţii de grup
2016 Bienala ”Gheorghe Petrașcu” Muzeul de Istorie Târgoviște
2016 Bienala ”Ion Andreescu”, Buzau
2016 Salonul de Toamna ”Temeiuri”, Sala Constantin Brancusi, Bucuresti
2016 Saloanele Moldovei, Bacau si Chisinau
2016 Salonul National al Artelor, Muzeul de Arta Constanta
2016 Salonul de primavara „Temeiuri”, Palatul Parlamentului, Bucuresti
2016 Bienala”Nicolae Tonitza”, Barlad
2016 Salonul de primavara, Calarasi
2016 Salonul Anual, Muzeul de Arta Calarasi
2015 Bienala Internationala „Viorel Lascar”, Piatra Neamt
2015 Salonul International de Toamna „Temeiuri”, Sala Constantin Brancusi, Bucuresti
2015 Salonul „Interferente”, Galeria Stefan Luchian, Botosani
2015 “Solitudine in mediul urban”, Galeria La Vaccarella, Roma
2015 “Luna Florilor”, Galeria Prof Art, Cotroceni ,Bucuresti
2015 Expozitie de grup „Structuri”, Sala Polivalenta Constantin Brancoveanu, As.Brancovenesc Iasi

2014 ” Iasul-citadela Artei si Culturii”, Sala Polivalenta Constantin Brancoveanu, As.Brancovenesc Iasi

2014 ” Sfinti si Sfintenie”, Sala Polivalenta Constantin Brancovean, As.Brancovenesc Iasi

2014 „Cult si cultura, Galeria Cupola Iasi

2014 Salonul International al Profesorilor de Arte Vizuale, Galeria Cupola si Sala
Polivalenta Constantin Brancoveanu, Iasi

2014 Salonul Internaţional de Toamnă, Sala Constantin Brâncuşi, Palatul Parlamentului Bucureşti

2014 Expozitia Festivalului International A.R.T.E -editia de toamna, Galeria IArt-Biblioteca Centrala Universitara Iasi

2014 Salonul Internaţional de vară, Galeria IArt, Iaşi

2014 Salonul International „Temeiuri”, Palatul Parlamentului, Bucuresti

2013 Salonul Anual al Uniunii Artiştilor Plastici, Muzeul de Artă Cluj

2013 Salonul Artelor ”Temeiuri”,editia a IV-a, Sala Constantin Brâncuşi, Palatul Parlamentului Bucureşti

2013 Concursul internaţional „Eminesciana”, ediţia a III-a, Ateneul Tătăraşi Iaşi

2013 Mirajul Cetatii, Galeria Cupola Iasi

2013 Salonul International al Profesorilor de Arte Vizuale, Ateneul Tătăraşi Iasi

2013 Salonul International al Profesorilor de Arte Vizuale, Galeria N Tonitza si Muzeul Unirii, Iasi
2012 Mirajul cetatii Galeria N Tonitza Iasi

2012 “Ritmuri atemporale”, Galeria Cupola, Iaşi

2012 “Salon pe balcon”, UAP Cluj

2012 ”Salonele Moldovei”, Bacău – Chişinău

2012 Bienala “Ion Andreescu” Buzău

2012 Salonul “Mirajul Cetăţii” Iaşi

2012 Bienala “Gheorghe Petraşcu” Târgovişte

2012 Salonul UAP Cluj

2011 Bienala Internaţională Chianciano Italia

2011 „Saloanele Moldovei” Chişinău – Bacău

2011 Salonul “Art’Is” UAP Iaşi

2011 Bienala Internaţională „Meeting Point” Arad

2011 Salonul UAP Cluj

2010 “Ofranda Grădinii” , Gleria Veroniki Art, Bucuresti

2010 Muzeul Militar Bucureşti, “Pictori Români la Balcic”

2010 Muzeul de Artă Cluj Napoca, Salonul UAP

2009 Salonul de artă contemporană Buzău

2009 Tabăra de creaţie Balcic, Bulgaria

2009 Salonul de artă contemporană, Bârlad

2009 Salonul de artă contemporană Iaşi
2007 Galeria”Arcade”, Bistriţa
1989 Galerie de artă “George Coşbuc „, Bistriţa
Lucrări în colecţia Muzeului de Artă Cluj Napoca, colecţia Galeriei Veroniki Art Bucureşti, Complexul Muzeal Bistrita, precum şi în colecţii particulare din Spania, Ungaria, Italia şi România

 

Oniţa Mureşan cu „Chemarea Primăverii”, la Galeriile Th. Pallady

Galeriile de Artă „Th. Pallady” din Iaşi, găzduiesc, în ultima decadă a lunii martie expoziţia de pictură „Chemarea Primăverii” (subtitrată şi Grădina secretă), semnată de bistriţeanca Oniţa Mureşan, membră a U.A.P. Cluj-Napoca. Expoziţia Oniţei Mureşan „Cântă aceeaşi nobilă natură din care nimic nu a pierit”, cum spunea poetul Al. Macedonschi, mai mult, prin compoziţiile sale create în stil romantic, de forma unui vis japonez în spaţiu european, conferă, mai ales grădinii de flori, un farmec sui generis. Florile sunt înfăţişate în autentice ipostaze picturale, nu în glastre şi nici în buchete de natură „moartă” (statică), academic meşteşugite ca în Ikebana, ci într-o stare liberă, pe care numai grădina o poate conţine şi exprima într-o expresie vie cu forme în contururi pulsatile. Tehnica de expunere în formă scenografică, crează impresia unor decupaje de grădină, în forma clasicului trompe-l’oeil, expuse în salon. Culorile în transpareţe luminoase, calde şi pastelate cu efect de acuarelă, conduc la o senzaţie de suprareal feeric. Florile de grădină (livadă cu cireşi, caişi, meri etc) desfăşurate în bogate eflorescenţe, împletite cu ghirlande de trandafiri şi tufe de crizanteme, garoafe, gladiole sau irişi ş.a., „şoptesc” taine într-un limbaj decriptat de artistă şi convertit în limbajul artelor. Florile artistei nu sunt un citat din natură, ci o „expresie a dragostei şi armoniei universale”, cum remarca romanticul Novalis. Simbolizând începutul, sunt imaginea perfecţiunii spirituale, a virtuţilor şi nobleţei sufletului, florile sunt arhetipul sufletului intern, patternul sacru sau forma platoniciană cu statut transcendental.
Tripticul intitulat Rachmaninov, ca de altfel şi celelalte lucrări din salon: Simfonie pe zid, Dor de primăvară, Popas, Aşteptare, Simfonie în roz, Serenadă, Poezia Proserpinei, In linişte, Mireasmă, Împreună etc. sunt zămislite de artistă sub vraja poeziei şi a muzicii. Ca o fire cu vocaţie romantică, artista a folosit, potrivit propriilor afirmaţii, pe durata creaţiei plastice a tripticului invocat mai sus, ca motivaţie lirică şi fundal, Concertul nr. 2 pentru pian şi orchestră, de S. Rachmaninov. Drept consecinţă, imaginea plastică a acestui triptic este puternic potenţată muzical, recunoscându-i-se în expresie ritmul , motivele şi retorica muzicală în construcţia spaţiului. Exploziile cromatice din acest scenariu plastic cu parfum edenic, exprimând gingăşie, candoare şi rafinament, iau pe rând, când forma gravă a sunetului de clopot, ba de serenadă sau odă , pentru ca, treptat, să se transforme într-o temă meditativă în care spaţiul devine arcadian. Spre final, ludicul pictural, unit cu cel muzical, devin o mişcare vie allegro scherzando, transformată, ca prin vis, într-un discurs în tonuri grave cu conţinut dramatic.
Visul artistei pentru o astfel de grădină s-a născut dintr-o fantezie educată estetic conjugată cu o nevoie socială, având adânci rădăcini în fiinţa generică. Urmând firul logic al discursului plastic ajungem la concluzia că artista face şi un gest civic, pe lângă cel artistic: reabilitează grădina de flori şi o aşază la loc de cinste pe soclul care i se cuvine de drept – obiect de artă, deşi la realizarea acestui pretenţios proiect participă cu aporturi speciale şi alte profesii – apropiate sau vecine cu arta – arhitecţii şi horticultorii.
Cu toate că grădina doamnei Oniţa Mureşan, în ipostaza tripticului rachmaninovian se finalizează cu un contrast dramatic, fie şi colorat, totuşi, impresia generală rămâne aceea de spaţiu al liniştii, visului pitoresc, siguranţei şi mai ales al unui factor de echilibru psihic, potenţator al tonusului vieţii. Prin acest tip de grădină cu flori şi fructe, experimentat mai ales de puternicii zilei în toate timpurile cunoscute de istorie, atât în Europa cât şi în Orient, invocăm legenda Edenului pentru a ne mântui prin arta grădinii de imperfecţiunile timpului nostru. Prin expoziţia prezentă artista îl ajută pe omul contemporan să viseze la o astfel de grădină ca o legitimă dorinţă, rezultată din dreptul la o viaţă civilizată în acord cu valorile naturii umane.
Arta compoziţiei florale în ample desfăşurări spaţiale, oferită de artista Oniţa Mureşan, este un melanj de forţă şi fragilitate, de feminitate contemplativă, de paradisiac, feeric şi basm, de luciditate şi vis, de contraste dramatice cu momente calme, de lumini şi umbre romantice. Deşi nu este impresionistă, culoarea este forţa gravitaţională a artistei, este legea care guvernează dinamica compoziţiei în spaţiul plastic.

 

 

 

 

POPAS 130X70

 

Altete regale 140x101cm ulei pe panza

 

Dor de primavara I 130 x 60

 

(10)Dor de primavara II 130 x 60
(8)Eden-fruct oprit I 100×95

 

Sub povara soarelui 120×120.jpg

 

Asteptare 130×55.jpg
Simfonie in alb 140×100 ulei pe panza
My hat 60×50 ulei pe panza .jpg

 

 

 

 

2 Comments

  1. Îmi place mult „Așteptare” .Îmi da un sentiment trist,o așteptare zadarnică a cuiva plecat definitiv,fără putință de întoarcere.Felicitări sincere!

Scrie un comentariu!

Adresa ta de email nu va fi publicată


*