PAULA TUDOR (Nicoliţel(*Pictoriţă)

Paula Tudor –interviu-pictura
1 M-am nascut si am copilarit in com.Niculitel.Situat in nordul Dobrogei ,Niculitelul
este asezat pe ruinele unui grandios oras Traianopolis care avea aproximativ 30.000 de locuitori, infiintat de stapinirea Romana si care comunica cu cetatea Noviodunum[Isaccea
de astazi].Remarcabile sunt aici „Valul lui Traian” un zid de protectie care s-a distrus in perioada colectivizarii fortate din timpul comunismului,Bazilica Paleocrestina din sec 4 e.n.,
Biserica Sf.Tanase sec 13 ,manastirile Cocos ,Celic ,Saon sec 19.Relieful este variat ,de la coline cu pasuni si paduri de tei, cimpii cu podgorii de vii ,[vinurile medaliate si recunoscute in
toata lumea],pina la balti cu intinse covoare de nuferi si si variate specii de pesti,protejate
ca Patrimoniu UNESCO ,facind parte din Delta Dunarii. Casa mea era la poalele unui deal pe care
am mers la sanius ,am cules flori si plante medicinale ,i-am admirat schimbarile cromatice in fiecare anotimp si mai trziu cind mama mea zacea fara cale de intoarcere am simtit ca dealul este viu si vegheaza ca un preot.L-am pictat in mai multe variante ,iar Editura Minerva l-a publicat pe volumul ZARI SI ETAPE de Lucian Blaga,in 1989.
Obiceiul OLARIILOR [in traditia populara se faceau focuri in noaptea ,inainte de inceperea
postului mare ,care semnificau purificarea populatiei satului si pregatirea pentru intimpinatrea
lui Hristos]se facea tot pe acest deal si in imprejurimi.Copil fiind am participat la aceste ritualuri de purificare impreuna cu fratele meu si verisorii mei.
Foarte aproape de casa mea locuiau lautarii care cintau la horele din sat si la inmormintari,
auzeam frecvent in timpul saptaminii repetitiile care le faceau si sunetele alamurilor dadeau spatialitate si culoare copilariei mele.
Ulita copilariei mele era un covor de iarba ,prin care serpuia o poteca , pe care
putea sa treaca doar o singura persoana.Acesta strada se termina intr-o livada de ciresi
batrini de 100 de ani,ai nimanui si unde noi ne bucuram de bogatia lor.
Am participat la toate obiceiurile satului legate de copilarie:colindele ,sorcova ,olariile,mersul
cu caruta la ZBOR,[se marcau zile religioase la manastirile din apropirea satului]si le-am
trait cu intensitate .Foarte mult m-au marcat basmele populare pe care le spunea cu mult
har mama mea ,ea fiind si foarte talentata in combinatia culorilor covoarelor pe care le tesea.
Parintii m-au incurajat si nu voi uita niciodata prima cutie de culori de ulei pe care mi-a cumparat-o pe furis mama mea ,la fel cum i-a cumparat si fratelui meu prima chitara
[el fiind atunci pasionat de muzica ]
Jocurile copilariei,hora din sat,colindele,serbarie scolare unde am avut o rochita rosie din
hirtie creponata,invatatorul meu care ma aprecia si ma incuraja in mod deosebit,
copiii care erau in echipa cu mine dar si in competitie ,parintii si fratele meu si-au pus
amprenta asupra formarii mele de mai tirziu.
Intimplator intr-o vacanta au venit la Niculitel studenti de la Academia de Arte din Bucuresti
sa faca practica de specialitate.Erau de la sectia sculptura si foloseau argila din zona.
Aveau nevoie de modele ,iar noi copii fiind am pozat pentru ei ;imi amintesc si acum cit
de uimta priveam lucrarile lor si tot ce era legat de aceasta meserie,fara sa stiu ca
mai tirziu voi modela si eu avind ca profesoara pe IULIA ONITA [a fost una din cele mai cunoscute sculptorite din Romania] si voi desena indrumata de profesorul
TRAIAN BRADEAN unul din cei mai mari desenatori din Romania.
2
Dar profesorul care m-a descoperit a fost D-l ALBU GHEORGHE ,in primul an de liceu.
El a format o grupa de 15 elevi cei mai talentati din scoala si ne pregatea intr-un
Cerc de desen pe care-l dotase cu mulaje de gips, sevalete ,albume de arta si ne desfasuram activitatea in w-end.D-l Albu Gheorghe ma aprecia ca fiind cea mai talentata din acesta grupa ,dar o spunea fara ca ceilalti elevi sa auda ,din tact pedagogic.
La Academia de arte profesorul Traian Bradean ne-a impus un regim de lucru foarte sever,
mergea pina acolo incit incuia usa cind incepeam ora de lucru si daca cineva intirzia ,nu mai putea intra decit la pauza.Era sever cu studentii si cu modelele care preferau sa nu pozeze
la clasa noastra,din cauza programului impus.Colegii ne spuneau ca suntem
„Trupa de soc a D-lui Bradean”.
Profesorul nostru era atit de riguros cu desenul incit a cerut sa ni se monteze o tabla alba in sala de studiu ,pe care desena si desenam cu carbune.El a ilustrat Anatomia artistica dupa
care se studiaza si astazi la Academia de Arte.Cind ne facea corectura lucrarilor vorbea ca un duhovnic cu noi si trecea dincolo de partea tehnica a lucrarii ,gasind semnificatii nebanuite in
lucrarile noastre.Misiunea lui de indrumator s-a continuat pentru mine multi ani dupa ce am terminat scoala ,el venind intotdeuna la expozitiile pe care le-am facut de-a lungul anilor.
Am avut un mic incident cu D-l Bradean la o tema de peisaj cind ne-a dat doua zile libere sa desenam dupa copaci in parc si apoi revenind in atelier cu schitele sa continaum lucrarea.
Cind ne-am intors cu schitele din natura, ne-a pus note [el nu punea nota 10]si a notat la colegii mei cu 8,7 ,9 ,iar cind a vazut desenele mele a spus: tu ai nota 2 fiindca ai copiat dupa
Leonardo da Vinci.Am fost foarte bucuroasa in sinea mea ,dar revoltata ca nu ma credea
ca nu copiasem ,desi insistam sa-l conving.Pina la urma argumentul suprem a fost ca vreau sa mearga in parc unde am desenat ,sa vada ca acesti pomi exista !Atunci a inteles si mi-a dat nota 10 ,singurul 10 pe care l-am primit de la el.Acum ma intreba unde sunt lucrarile mele din studentie de ce nu le-am pastrat, ca erau deosebite[mai am doar doua].
Ca pictor,Profesorul Traian Bradean m-a format pe figurativ ,desi el are
un desen mai riguros din linii frinte, iar eu ma exprim mai usor prin linii curbe.
3 Sunt numita „pictorita florilor”si ma atrage ,culoarea,forma perfectiunea lor ,dar mai ales ca forile si plantele pentru mine sunt ca niste fiinte vii ,care transmit mesaje pozitive lumii
noastre .Sunt puternic atrasa de plantele medicinale, mergind pina acolo ca experimentez
forta lor de terapeutica.
Primele mele tablouri aveau mai pregnant amprenta picturii flamande si erau preponderent pe fond inchis,pe parcurs mi-am deschis paleta cromatica si am dat sensuri onirice lucrarilor mele.
In pictura romaneasca am afinitati cu pictorii Frentiu Sever si Sabin Balasa.
4 Cred ca paleta mai deschisa din ultima perioada reflecta atitudinea mea pozitiva si optimista fata de viata, dar am pictat si teme dramatice cum ar fi tabloul „Apocalipsa”
sau” Omagiu”,dedicat unor persoane dragi din familie, care nu mai sunt printre noi,
unde gama cromatica este mai sobra.
5 Peisajele pictate de mine sunt definite „onirice” deoarece incerc sa vad dincolo de tot ce este concret in lumea palpabila si cred ca cele nevazute ,dar existente, ne determina viata.
Un pasionat admirator al operei mele care este foarte evoluat spiritual mi-a spus ca simte
anumite lucrari ca fiind inspirate din NAGUAL un spatiu spiritual la care se ajunge foarte greu.
6 Acelasi lucru il pot spune si despre simetriile din tablourile mele care prezinta subiectul
concret pe de o parte si difuz ,misterios ,transfigurat pe de alta parte.
Luate ca un tot ,la final formeaza o lume care te provoaca la interogatii si meditatie.
7 Fazele mele de dezvoltare ca profesionist au fost mai intii ca desenator prin studiile facute dupa model in Academia de arte ,apoi ca pictor am trecu printr-o perioda foarte restrinsa
cromatic ,asi putea spune ca lucram intr-o gama monocroma ,care nu ma mai reprezinta acum
si perioada actuala cind paleta este diversificata cromatic contrastele complementare sunt
frecvent intrebuintate in tablourile mele,la fel si curajul de a folosi culorile inchise sau pure.
8 Pictura religioasa am abordat-o inca din peroada cind ma pregateam pentru Academia de arte,deoarece am avut in familie trei matusi calugarite ,surorile tatalui meu si ele m-au influientat cumva in acest sens.Am facut copii dupa Leonardo da Vinci -Sfinta Ana,
Filippo Lippi- Fecioara Maria ,dar si dupa icoane bizantine .
Metoda prin care pictez acum icoanele bizantine respectind fibra lemnului s-a nascut
din admiratia pe care o am pentru lemnul cu fibra pronuntata si care creaza in sine o
compozitie .Am incercat sa fac o simbioza intre icoana si lemnul atit de armonios
ritmat prin fibra lui,lasind sa traiasca impreuna imaginea si fibra formind un tot in
contradictie aparenta.Astfel imaginea pictata pare incompleta ,dar este astfel o provocare
pentru privitor care devine creator in timpul lecturarii imaginii.
Aceasta metoda ,unica in lume, am brevetat-o la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci din Romania.

In final vreau sa spun ca tablourile pe care le pictez in ultimul timp, mi se pare ca nu-mi apartin
ca mi-au fost daruite de cineva, le privesc, eu facind parte din public ,fiind detasata, pot
avea o atitudine critica, fata de opera mea.

P A U L A T U D O R
Nascuta la 28 -11-1951- Niculitel,judetul Tulcea;
Absolventa a Institutului de Arte Plastice
‘’Nicolae Grigorescu’’,Bucuresti,clasa Traian Bradean,promotia 1974;
Membra a Uniunii Artistilor Plastici
E X P O Z I T I I P E R S O N A L E
-Bucuresti-1983-Dalles-Sala Mica
-Bucuresti-1984-Teatrul Foarte Mic
-Craiova-1983-1984-1986-1992-Sala “Arta”
-Slatina-1983-1984-Galeriile de Arta
-Bucuresti-1984-1986-1988-1990-1999-2000-2001-G.A.M.B.
-Arad-1987-Sala “Arta”
-R.F.G.-Flensburg-1987-1990
-Bucuresti-1993-1994-Cercul Militar National
-Bucuresti-1998-Caminul Artei–Sediul O.N.U.
-Bucuresti-1999-Senatul Romaniei
-Bucuresti-2000- Hanul cu Tei
-Bucuresti-2001-2002-2003-2004-2005-2007-Libraria”M.Eminescu”
-Bucuresti-2004-2007-Scoala Romano-Americana
-Bucuresti-2005-Hanul cu Tei-Sala Dales-Hotel Sky-Gate
-Bucuresti-2004-2005-World Treade Center; Sala Dalles,
-2005-Buharest Financial Plazta. 2008-2009-2010-Galeria Orizont-Bucuresti
-Milano-2010-Consulatul General al Romaniei
-Milano-2010-Hotel Melia
-Roma-2013-Academia di Romania
-Venezia-2013-Instituto Romeno di Cultura e Ricerca Umanistica
-Bucuresti-2015-Galeria Orizont
-Bucuresti-2017- Cercul Militar National
E X P O Z I T I I D E G R U P
-Bulgaria-1980-Mihailovgrad
-Salonul Municipal Bucuresti-1994-1995
LUCRARI IN COLECTIILE DIN TARA SI STRAINATATE
Franta,Italia,Germania,S.U.A.,Rusia,Grecia,Suedia,Japonia,Belgia,Turcia,
Siria, Israel.
TABLOURI REPRODUSE PE COPERTA CARTILOR
-Zari si etape-Lucian Blaga
-Critice-Titu Maiorescu
-Balade vesele si triste-George Topirceanu
-Peste prapastii de potrivnicie-Aron Cotrus
Artista este prezenta in “Enciclopedia artistilor romani contemporani”si in cartea “Artisti Dobrogeni”de Florica Cruceru.
Paula Tudor detine brevet de inventie pentru tehnica de pictura a icoanelor pe lemn.
TEL. 021/4 36 36 08 MOB. 0722/23 73 69
www.arte-plastice.ro

 

 

 

 

 

SF.IOAN

 

CUIBUL DE FLORI

 

 

ÎNGERUL PĂZITOR
MAICA DOMNULUI

 

 

CONSTELAŢII

 

SĂRUTUL

 

MEREU ÎMPREUNĂ

 

 

MUZICA APELOR

 

 

RUGĂCIUNE PENTRU CEI PLECAŢI
CÂMP CU MACI

 

 

 

VENEŢIA

 

 

ALBĂSTRELE

 

 

Fii primul care lasă un comentariu!

Scrie un comentariu!

Adresa ta de email nu va fi publicată


*